

Richter considera cómo las artes de la antigua Mesoamérica y de las Américas figuraron dentro de la iniciativa Pacific Standard Time: LA / LA de la Fundación Getty del año 2017. Clara Bargellini reflexiona sobre una exposición transfronteriza y rupturista de las artes virreinales de las misiones del norte de Nueva España.

Rubén Ortiz-Torres escribe desde una perspectiva singular: como artista originario de la Ciudad de México que comenzó a exhibir en los Estados Unidos a finales de la década de 1980, y como curador de exposiciones recientes en las que se ha destacado la existencia de múltiples Méxicos y múltiples Estados Unidos. Tras un texto introductorio de Jennifer Josten, cinco académicos comparten sus experiencias personales acerca de las cuestiones intelectuales, diplomáticas y logísticas que había detrás de algunas importantes exposiciones transfronterizas de los llamados “años del TLC”.

Las exposiciones de cultura visual y material del Gran México han jugado un papel importante en la articulación de identidades y pertenencias que abarcan más que nociones relativamente estrechas como la de ser ciudadano de un estado-nación.

Together, these texts demonstrate how exhibitions can act in the service of advancing more nuanced understandings of cultural and political interactions across greater Mexico.Įl Gran México se refiere tanto a la región geográfica que abarca el México moderno como a sus antiguos territorios que hoy forman parte de los Estados Unidos y la diáspora cultural mexicana. Luis Vargas-Santiago discusses how Chicana/o/x art entered Mexico City’s Palacio de Bellas Artes in 2019 as a crucial component of an exhibition about how Mexican revolutionary Emiliano Zapata’s image has migrated through visual culture. Flores-Marcial offers insights into productive institutional collaborations with transnational Indigenous stakeholders, focusing on two recent Southern California exhibitions of the Oaxaca-based Tlacolulokos collective. Richter considers how the arts of ancient Mesoamerica and the Americas writ large figured within the Getty Foundation’s 2017 Pacific Standard Time: LA/LA initiative. Clara Bargellini reflects on a paradigm-shifting cross-border exhibition of the viceregal arts of the missions of northern New Spain. Following an introductory text by Jennifer Josten, five scholars offer firsthand insights into the intellectual, diplomatic, and logistical concerns underpinning key border-crossing exhibitions of the “NAFTA era.” Rubén Ortiz-Torres writes from his unique perspective as a Mexico City–based artist who began exhibiting in the United States in the late 1980s, and as a curator of recent exhibitions that highlight the existence of multiple Mexicos and Americas. Exhibitions of visual and material culture from greater Mexico have played an important role in articulating identities and affiliations that transcend limited definitions of citizenship. Greater Mexico refers both to the geographic region encompassing modern Mexico and its former territories in the United States, and to the Mexican cultural diaspora.
